مراقب پوستی

مراقبت از پوستهای چرب و مختلط

مراقبت از پوستهای چرب و مختلط

با مراجعه به مراکز درمانی پوستی و یا بررسی آمار موتور جست و جوی گوگل متوجه می شویم روزانه افراد زیادی با پوست چرب و مختلط به دنبال درمان مشکلات پوستیشان هستند. مشکلاتی که تبدیل به دغدغه جدی برایشان شده و شامل انواع جوش، جای جوش، منافذ باز، براقی صورت و … است.

پوست چرب و مختلط بسیار بیشتر از جنس پوستهای دیگر در معرض این مشکلات است. این موضوع نشان دهنده اهمیت رسیدگی و مراقبت از پوست را نشان می دهد. اگر مراقبت به روش اصولی و صحیح انجام شود از میزان درگیری پوست چرب و مختلط با مشکلات ذکر شده به شدت کم می شود. در این مقاله نیز قصد داریم به طور کامل از ضروریات و اصول مراقبت از پوست مختلط و چرب بنویسیم پس ادامه مطلب را با ما باشید.

چه پوستی را، پوست چرب می گویند؟

مراقبت از پوستهای چرب و مختلط

 پوست چرب، پوستی است که میزان ترشح سبوم آن از حالت نرمال بیشتر است. این موضوع به خاطر عواملی همچون ژنتیک، تغذیه، استرس، عدم تعادل هورمونی و … به وجود می آید. اگر میزان ترشح سبوم از حدی بیشتر شود زمینه برای بسته شدن منافذ(همان فولیکول های مو)  به وجود می آید. بدین طریق مشکلاتی چون جوش، باز شدن ظاهر منافذ، براقیت دائمی پوست و … پدیدار می شود. اما خوشبختانه سالیسان سال است که روشهایی برای کنترل این مشکلات ابداع شده است که مهم ترین آن داشتن روتین پوستی مختص پوست چرب است.

روتین پوستی مختص پوست چرب:

روتین پوست چرب شامل موارد زیر است:

  1. پاکسازی پوست از آرایش و آلودگی ها
  2. متعادل سازی به وسیله تونرها
  3. استفاده از محصول درمانی خاص(وابسته به مشکل پوستی)
  4. مرطوب کنندگی پوست
  5. محافظت از پوست توسط ضدآفتاب

مرحله اول: پاکسازی پوست از آرایش و آلودگی ها:

پوست مختلط و چرب لازم است روزانه دو مرتبه با شوینده مخصوص شسته شود. این مرحله به دلیل آن است که آن سبوم و چربی های اضافی که تولید شده اند از سطح پوست پاک شوند و از گرفتگی منافذ پیشگیری شود. شوینده پوست چرب نباید شامل سورفاکتانت های قوی باشد چون پوست چرب مرتبا در معرض استفاده از محصولات کنترل کننده چربی است بسیار مستعد دهیراتگی و خشک شدن است. این موضوع اهمیت استفاده از شوینده ملایم و با کیفیت را می رساند.

نکته یک: اگر میزان چربی صورت زیاد نباشد افراد میتوانند به شستن صورت فقط در شبها بسنده کنند.

نکته دو: اگر اهل آرایش کردن هستید بدانید که مواد آرایشی هرگز با شوینده تنها از صورت پاک نمی شوند! یکی از دلایل جوش زدن پوست نیز درست پاک نکردن بقایای مواد میکاپ است. برای پاک کردن آرایش لازم است ابتدا آرایش توسط میسلارواتر یا روغن های پاک کننده، پاک شود و سپس صورت با شوینده شسته شود. به این روش شست و شوی دو مرحله ای یا دابل کلینزینگ می گویند.

مرحله دوم: متعادل سازی به وسیله تونرها

مرحله دوم استفاده از تونر است. تونر مایعی روان است که سبب تنظیم اسیدیته یا PH پوست صورت می شود. پوست انسان ذاتا PH اسیدی دارد و ممکن است برخی شوینده ها اسیدیته پوست را به سمت قلیایی شدن ببرند. استفاده از تونر این مشکل را حل میکند. لازم به ذکر است اگر از شوینده های باکیفیت خارجی استفاده می کنید نگران تغییر PH صورتتان بعد از استفاده از شوینده نباشید و این مرحله برای شما اختیاری است. استفاده از تونر بلافاصله بعد از شوینده است و باید با یک پدکتانی یا با دست بر روی صورت زده شود. تونر معمولا سریع به خورد پوست می رود و اثری از آن باقی نمی ماند.

مرحله سوم: استفاده از محصول درمانی خاص(وابسته به مشکل پوستی)

در این مرحله ما از سرم ها یا کرم های درمانی استفاده میکنیم. چند ماده رایج در درمان چربی اضافی صورت و یا درمان جوش؛ سالیسیلیک اسید، لاکتیک اسید و آزلاییک اسید است. این مواد تاثیراتی ضدباکتری و کنترل کنندگی ترشح چربی دارند و بر اساس دستور پزشک یا کارشناس پوست استفاده می شوند. معمولا استفاده از این محصولات هر روز هفته توصیه نمی شود و استفاده آنان چند بار در هفته آن هم در شبها است. اگر برای جوشهایتان از ضدجوشهای موضعی داروخانه ای استفاده میکنید، دقیقا این مرحله جای استفاده از آنان است.

مرحله چهارم: مرطوب کنندگی پوست

این مرحله برای پوست چرب بسیار ضروری است. پوست چرب همانند سایر پوستها به مرطوب کننده احتیاج دارد و این یک غلط مصطلح است که این پوستها احتیاجی به رطوبت رسانی ندارند. مرطوب کننده باید حداقل دو مرتبه در شبانه روز استفاده شود و این مقدار می تواند بسته به نیاز پوست بیبشتر هم شود. یعنی هر زمان احساس خشکی و کشیدگی به پوست دست داد از مرطوب کننده استفاده کنیم. مرطوب کننده پوست چرب باید فاقد چربی و فاقد مواد کمدوژنتیک(مسدود کننده منافذ) باشد.

مرحله پنجم: محافظت از پوست توسط ضدآفتاب

از تمام مراحل که بگذریم از این مرحله نمیتوانیم گذر کنیم، زدن ضدآفتاب برای پوست چرب چیزی شبیه واجب بودن نان شب است. آفتاب سرمنشا بسیاری از مشکلات پوست چرب همانند جوش، لکه، التهاب، قرمز ماندن صورت و … است. همه پوستها از جمله پوستهای چرب و مختلط باید تا جای امکان سعی در دوری از آفتاب کنند. همچنین در صورتی که در معرض آفتاب قرار می گیرند باید به خوبی از ضدآفتابهای استاندارد که SPF حداقل 30 و فاکتور PA حداقل سه مثبت داشته باشد استفاده کنند. ضدآفتاب باید هر دو سه ساعت یکبار تمدید شود و برای پوست صورت و گردن 1.2 میلی لیتر لازم است.

چند توصیه به پوست چرب:

  • تا جای امکان از درمان های خودسرانه پرهیز کنید و اگر درگیر جوش و جای جوش هستید از یک پزشک یا کارشناس پوست کمک بگیرید
  • فریب دستورالعمل های خانگی درمان جوش و ماسکهای دستساز و … را نخورید درمان جوش و چربی اضافی صورت بسیار تخصصی است و نیاز به علم روز دارد.
  • اگر اهل ورزش کردن هستید حتما پس از ورزش صورت خود را میسلار واتر پاک کنید و اجازه ندهید عرق بر منتفذ صورت نفوذ کند.
  • سعی کنید روتین پوستی را مرتبا یک بار در شب قبل از خواب و یک بار در روز پس از بیدار شدن انجام دهید

نتیجه گیری:

داشتن روتین پوستی و انجام این دستورالعمل ها کمک بسیار بزرگی به سلامت پوست شما می کند و هرگز آن را دست کم نگیرید. درست است که این مراحل بسیار ساده به نظر می رسند و زمان بسیار کمی از ما میگیرند اما تاثیرات شگرفی دارند و باعث سلامتی و شادابی پوستمان می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.