مراقب پوستی

برای مراقبت از پوست باید از کجا شروع کنیم؟

برای مراقبت از پوست باید از کجا شروع کنیم؟

اگر قصد رسیدگی به پوستتان را دارید اما نمیدانید از کجا شروع کنید و یا حسابی با عناوینی همچون روتین پوستی بیسیک، روتین پوستی کره ای، روتین پوستی کامل و … سردرگم شدید؛ اصلا تنها نیستید. در این مطلب سعی داریم تا به طور کامل و ریشه ای برایتان توضیح دهیم که برای مراقبت از پوست باید از کجا شروع کنیم و پله نخست رسیدگی به پوست کجاست. رسیدگی به پوست مختص سن خاصی نیست و اگر بالای 18 سال دارید دیگر ضروری است که مراقبت را شروع کنید و اگر در سنین بیشتر هستید بدانید که پوست ارگانی زنده است و هر زمان که به آن رسیدگی کنید بهتر از فردایی دور است.

قدم اول:شناخت جنس پوست

برای مراقبت از پوست باید از کجا شروع کنیم؟

برای شروع رسیدگی به پوست باید بدانیم جنس پوست ما از چه نوعی است. پزشکان سالیان سال است که پوست افراد را بر اساس میزان تولید چربی به چهار دسته تقسیم بندی می کنند. این چهار دسته شامل پوست چرب، پوست مختلط،پوست نرمال و پوست خشک است. هر کدام از این پوستها دارای علایم و مشخصاتی هستند که در ادامه برای شما شرح میدهم تا بتوانید به درستی جنس پوستتان را تشخیص دهید.

پوست چرب:

پوستی چرب است که از حد نرمال چربی بیشتری ترشح کند و ظاهر براق و درخشان دارد. معمولا دارای علایمی همچون منافذ باز، وجود جوش زیرپوستی و جوش سرسیاه است. پوست های چرب به شدت در معرض جوش زدن هستند و جای جوش حتی در مقادیر کم معمولا در این جنس پوست قابل مشاهده است. پوست چرب با بسیاری از کرم ها احساس سنگینی می کند و از کرم هایی که بافت سبک و زودجذبی دارند خوشش می آید. پوست چرب میتواند درجه بندی داشته باشد یعنی ممکن است میزان چربی اضافی که ترشح میکند مقدار کم یا مقدار زیادی داشته باشد که روش برخورد با هر کدام از این شرایط متفاوت است.

پوست خشک:

پوستی خشک است که میزان ترشح چربی یا سبوم آن از حد نرمال کمتر است و مرتبا احساس کشیدگی و کم آبی می کند. پوست خشک معمولا استعداد بسیار کمی برای باز شدن منافذ و زدن جوش و جای جوش دارد و اصولا یکدست و صاف به نظر می رسد. پوست خشک در معرض حساسیت است یعنی اگر میزان خشکی از حدی بالاتر رود رفته رفته پوست به سمت نازکی و قرمزی و پوسته پوسته شدن می رود و این موضوعی است که باید در رسیدگی به پوست خشک در اولویت باشد. اگر شدت خشکی افزایش یابد پوست زبر و خشن می شود و همانند پوست چرب میزان خشکی در این جنس پوست شدت کم و زیاد دارد که نوع رسیدگی را متفاوت می کند.

پوست نرمال:

پوستی نرمال است که از لحاظ میزان ترشح چربی نرمال و متعادل باشد. پوست نرمال معمولا جوش نمی زند و یا یه طور محدود دچار جوش می شود. پوست نرمال منافذ باز محدودی دارد به طوری که تعداد آن به چشم نمی آید. در مورد این جنس پوست میتوان گفت که کمتر دچار خشکی و زبری می شود و اصولا آب کافی دارد و سالم و سرزنده به نظر می رسد. این پوست ایده آل ترین نوع پوست است و تمام افراد با پوست چرب و خشک باید تلاش کنند تا با مراقبت از پوستشان به پوست نرمال برسند. البته این بدین معنی نیست که پوست نرمال نیاز به رسیدگی ندارد چرا که همین پوست با عدم رسیدگی استعداد خشکی و یا چرب شدن دارد.

پوست مختلط:

به پوستی مختلط گویند که در برخی قسمت ها چرب و در برخی قسمت ها یا نرمال یا خشک است. این جنس پوست رسیدگی پیچیده ای دارد و برای هر قسمتی که شرایط متفاوتی دارد باید نوع رسیدگی و مراقبت متفاوت باشد.

تا اینجا از ویژگی های دقیق هر جنس پوست گفتیم و با دقت در علایم هر جنس پوست به راحتی میتوانید جنس پوست خودتان را تشخیص دهید. پس از تشخیص آن لازم است تا برای رسیدگی به پوست یک برنامه مرتب و مداوم به اسم روتین پوستی داشته باشیم.

قدم دوم: داشتن روتین پوستی

برای مراقبت از پوست باید از کجا شروع کنیم؟

 روتین پوستی به معنای داشتن یک برنامه مدون و همیشگی برای مراقبت از پوست به وسیله محصولات مراقبت پوستی است و میتواند به دو صورت انجام شود: روتین پوست پایه که به حداقل ها و ضروریات رسیدگی به پوست می پردازد. روتین پوست کامل که به طور مفصل به هر انچه برای رسیدگی به پوست لازم است می پردازد. اگر در مرحله آغازین رسیدگی به پوستتان هستید اصلا لازم نیست به سراغ روتین پوستی کامل بروید و داشتن روتین پوستی پایه ای به تنهایی برای شروع کفایت میکند.

روتین پوست پایه:

روتین پوست پایه شامل استفاده از سه محصول ضروری است: یعنی شوینده، مرطوب کننده و ضدآفتاب که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم. هر فردی لازم است در طول روز پوستش را از آلودگی ها و بقایای چربی پاک کند و این امر با استفاده از شوینده ممکن است. پوستهای چرب معمولا دو بار در روز و پوستهای خشک و نرمال معمولا یک بار در روز به شستن صورت نیازمندند.

مرحله بعدی مرطوب کنندگی است که برای هر جنس پوستی ضروری است و هیچ محدودیتی در زدن آن وجود ندارد و هر جنس پوستی هر زمانی از شبانه روز که احساس خشکی و کشیدگی می کند باید از مرطوب کننده استفاده کند. بدیهی است پوست خشک و نرمال باید دفعات بیشتری از مرطوب کننده استفاده کند. و به طور نرمال میتوان گفت پوست حداقل دو مرتبه در شبانه روز به مرطوب کننده احتیاج دارد. یک مرتبه در صبح و یک مرتبه در شب. همچنین لازم به توضیح است بعد از هر بار استفاده از شوینده پوست باید توسط مرطوب کننده، مرطوب شود.
و مرحله بعدی استفاده از ضدآفتاب است که بسیار ضروری است. اشعه های آفتاب قدرت نفوذ تا لایه های درونی پوست را دارد و منشا هر مشکل پوستی اعم از جوش، خشکی، پیرپوستی ،کدری و … است و همین موضوع ضرورت استفاده از ضدآفتاب را می رساند. هر فردی با هر جنس پوستی باید روزها و در معرض نور خورشید از ضدآفتاب استفاده کند و اگر به طور مستقیم و در فضای آزاد است هر دو ساعت یکبار به تمدید آن بپردازد.

نتیجه گیری:

اگر در ابتدای مراقبت از پوستتان هستید نکات این مقاله را به خوبی فرا بگیرید و به آن عمل کنید و مطمین باشید هر آنچه از رسیدگی به پوست لازم است در این مقاله بیان شده است. هرگز نا امید نشوید و با جدیت به انجام روتین پوستی در روز و شب مداومت بورزید و مطمین باشید به نتیجه خواهید رسید. این دستورالعمل ها سالیان سال است که در دنیا در حال اجرا است، اثبات شده است و نتایج خوبی داشته است. مراقبت از پوست دنیایی بی انتها است و در مقالات بعدی به ابعاد دیگر آن پرداخته ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.