مراقب پوستی

روتین پوستی مخصوص متولدین دهه80

روتین پوستی مخصوص متولدین دهه80

آیا شما نیز یک دهه هشتادی معترض هستید؟ به دنبال تغییر و تحویل جدی در دنیای پیرامون خودید و به همه چیز منتقدید؟ بسیاری از خطاهای نسل قبل را دیده اید و سعی دارید هرگز آنان را تکرار نکنید؟
اگر پاسخ شما مثبت است بگذارید از یکی از خطاهای بزرگ نسل های قبل به شما بگویم. بی اهمیتی به روتین پوستی. البته شاید مقصر نباشند! چون روتین پوستی تقریبا دست‌آورد ده سال اخیر است و فراگیر شدن آن نیازمند رسانه های جمعی بوده است. اما متاسفانه نسل قبل از بدیهیات مراقبت پوستی هم غافل بوده و همچنان بر آن پافشاری میکند آن هم  ضدآفتاب زدن است.

نتیجه این همه بی اهمیتی، پر شدن امروزه ی مراکز زیبایی و لیزر برای درمان چروک و لکه و مشکلاتی از این قبیل شده. مشکلاتی که با رعایت کردن های کوتاه و ساده هرگز کارش به اینجاها کشیده نمیشد. حالا اگر شما یک دهه هشتادی آگاه هستید این مقاله را تا انتها بخوانید، از نسل قبلتان درس عبرت بگیرید و با روتین پوستی مخصوص پوستتان آشنا شوید.

مراقبت از پوست برای متولدین 80تا 84

اگر متولد اوایل دهه هشتاد هستید و رنج سنیتان بالای 18 سال شده است، دوران پر چالش بلوغ را سپری کرده اید و روتین پوستی شما کاملا مبتنی بر جنس پوستتان است. یعنی لازم است ابتدا جنس پوستتان را بشناسید و بر اساس آن روتین پوستی را رعایت کنید.به طور کلی ما چهار دسته جنس پوست داریم که شامل: چرب، مختلط، نرمال و خشک است و در مقالات دیگر لوک پرفکت در مورد روتین مخصوص هر جنس پوست صحبت شده است. برای مراقبت درست از پوستتان در قدم اول جنس پوستتان را بشناسید.

مراقبت از پوست برای متولدین 84 به بعد

اگر از متولدین سال 84 به بعد هستید احتمالا سنی بین 12 تا 17 سال دارید و نوجوان محسوب می شوید. دوران نوجوانی برای پوست دوران خاصی است چون بدن با تغییر و تحولات زیادی مواجه است. در کودکی پوست بسیار لطیف است و مرتبا در حال ترمیم و تجدید است اما با ترشح هورمون های رشد و ورود به دوران بلوغ شرایط متفاوت میشود.

تغییرات پوست در دوران نوجوانی

روتین پوستی مخصوص متولدین دهه80

 پوست کمی سخت تر می شود و انعطاف پذیری اش را از دست میدهد.

بازسازی کلاژن و الاستین پوست کاهش می باید.

 تغییرات هورومونی باعث ترشح بیش از حد چربی پوست صورت می شود و ما دچار آکنه و جوش می شویم.

تمایل به آرایش کردن در دختران نوجوان بیشتر می شود و این مواد آرایشی زمینه ساز آسیب به پوست صورت می شود.

با توجه به شرایط جدید ممکن است برخی از نوجوانان درگیر مشکلات پوستی همچون جوش و جای جوش شوند و اگر اهل مراقبت از پوستشان باشند این درگیری به کمترین حد خود می رسد در ادامه به ملزومات مراقبت از پوست در نوجوانی می پردازیم.

نکات مراقبت از پوست برای نوجوانان:

استفاده از یک پاک کننده ملایم

حتما شبها قبل از خواب صورتتان را با شوینده ملایم و متناسب با جنس پوستتان بشویید. اگر اهل آرایش کردن هستید قبل از شستن صورت با شوینده، آرایشتان را با میسلار واتر پاک کنید. هرگز از صابون برای شستن صورت استفاده نکنید. حتی ملایم ترین صابون ها PH قلیایی دارند و این PH  در تضاد با ذات اسیدی پوست است و به شدت موجب خشکی و خوش و کدری صورت می شود.

اگر اکنون درگیر جوش و آکنه هستید میتوانید از شوینده های حاوی اکیتوهایی چون سالیسیلیک اسید استفاده کنید. البته این شوینده ها را از برندهای باکیفیت و ملایم انتخاب کنید. سالیسیلیک اسید تاثیر بسیار خوبی بر کنترل چربی پوست و در نتیجه درمان آکنه دارد.

مرتبا از مرطوب کننده استفاده کنید

روتین پوستی مخصوص متولدین دهه80

در طول روز حداقل دو مرتبه پوستتان را با آبرسان یا مرطوب کننده، مرطوب کنید. هیدراته نگه داشتن پوست هم باعث ترمیم سریعتر پوست می شود هم از ایجاد خشکی و خطوط پوستی زودرس جلوگیری میکند. اگر پوستتان چرب است حتما از محصولات فاقد چربی استفاده کنید و سعی کنید بافتهای سبک و ژله ای استفاده کنید

هفته ای یک مرتبه لایه برداری کنید

لایه برداری کردن از صورت خصوصا در فصل های سرد باعث سلامتی پوست می شود. چون لایه برداری منافذ مسدود شده پوست را باز میکند و از این طریف نمیگذارد درگیر جوش شویم. جوش همان منافذ پوستی است که سلولهای مرده و چربی بسته شده است. لایه برداری با کرم ها یا سرم های حاوی AHA یا BHA انجام می شود. حتما دقت کنید از لایه بردارهای ملایم استفاده کنید و اگر پوست حساسی دارید یعنی سریعا با هر محصولی قرمز می شود و به خارش میفتند این مرحله را کلا حذف کنید.

 اگر درگیر آکنه شدید شده اید به پزشک مراجعه کنید

جوشهای صورت به چند دسته تقسیم می شوند. جوشهای غیرالتهابی و جوشهای التهابی. جوشهای غیرالتهابی شامل جوش زیرپوستی، سرسیاه و سرسفید است و با رعایت کردن روتین پوستی به راحتی درمان میشود. جوشهای التهابی خود به چند دسته تقسیم می شوند و برخی از آنها بزرگ و چرکی هستند. اگر نوع جوشهایی که میزنید بزرگ و چرکی است و یا تعداد جوشهایی که میزنید زیاد شده است احتمالا نیاز به استفاده از داروهای خوراکی دارید. پس به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

ضدآفتاب زدن را جدی بگیرید

در تمام طول سال و در روزها از پوستتان در برابر اشعه آفتاب مراقبت کنید. ضدآفتابی که انتخاب میکنید حتما دارای SPF30  و PA+++ باشد. آفتاب به شدت پوست را خشک، پیر، لکه دار و مستعد جوش میکند و تقریبا ردپای آن در تمام بیماری های پوستی دیده می شود. حالا که نوجوان هستید و به این آگاهی رسیده اید که باید از سلامتی پوستتان مراقبت کنید، هرگز زدن ضدآفتاب را فراموش نکنید چون تمام نکات بالا یک طرف و این ضدآفتاب زدن یک طرف.

از لبهای خود مراقبت کنید

همانند پوست صورت، لبها نیز نیازمند مراقبت هستند. لبهای خود را اسکراب کنید و از یک بام لب مرطوب کننده حداقل یک بار در روز استفاده کنید. از این طریق لبهایتان همیشه بدون پوسته و شاداب و زیبا جلوه میکند.

نتیجه گیری:

فکر میکنید تمام این نکات در طول روز چقدر از شما زمان میگیرد؟به جرات کمتر از ده دقیقه! اما اگر سلامتی پوست به خطر بیفتند دیگر با این زمان قابل جبران نیست. پس به عنوان یک دهه هشتادی به روز و آگاه مراقبت از پوستتان را جدی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.