مراقب پوستی

روتین مراقبت از پوست چیست و چرا روتین پوستی لازم است؟

یکدستی و شفافیت پوست صورت در طول تاریخ مورد توجه انسان‌ها بوده است. از آن زمان که در مصر باستان از روغن زیتون و خاک رس صابون صورت می‌ساختند تا الان که در قرن 21 پیشرفته ترین تکنولوژی‌ها و باکیفیت‌ترین مواد اولیه در خدمت صنعت زیبایی است. آن‌چه چکیده سال‌ها دانش و تجربه در زمینه مراقبت از پوست صورت است در چند کلمه خلاصه می‌شود: داشتن روتین مراقبت از پوست و این روتین پوستی یعنی، داشتن یک برنامه منظم روزانه برای مراقبت و محافظت از پوست صورت.

ماحصل داشتن روتین پوستی منظم و همیشگی چیزی نیست جز پوستی سالم، یکدست و جوان!

پوست انسان همواره در حال بازسازی و تولید مثل است و چرخه سلولی آن 28 روز به طول می‌انجامد. زمانی که فرد به مراقبت از پوستش تداوم داشته باشد یعنی همراه با تکمیل چرخه زندگی سلولی به سلامتی متداوم و همیشگی پوست خود کمک می‌کند.

همان‌طور که از نامش پیداست، روتین پوستی یعنی مداوت در انجام چند کار روزانه.

روتین پوستی منظمداشتن روتین روزانه و شبانه پوستی باعث می‌شود تا پوست همیشه در بهترین حالت خود باشد و بسیاری از مشکلات همانند:

  • خشکی صورت
  • ترشح بیش از حد چربی
  • چروک و پیری زودرس
  • کدری پوست
  • جوش و آکنه
  • و …

برطرف ‌شود. همچنین کمک می‌کند تا افراد در سنین میانسالی پوستی جوان‌تر داشته باشند. روتین پوستی منظم از ایجاد چروک‌های زودرس در پوست و اطراف چشم جلوگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد تا زیر چشمان گود شود و یا خط لبخند عمیق گردد.

هر فردی باید بر اساس سن، جنس پوست، مشکلات درونی و شرایط آب و هوایی یک روتین منظم روزانه داشته باشد؛ اما با وجود تمام این موارد، روتین پوستی یک اصول ثابتی دارد.

در این مقاله سعی داریم تا به قواعد کلی روتین پوستی بپردازیم. در صورتی که می خواهید مراقبت از پوست خود را در برنامه زندگی روزمره خود بگذارید، بهتر است اطلاعات کاملی در مورد قواعد آن کسب کنید.

مراحل اصلی روتین پوستی

روتین پوستی از سه مرحله اصلی تشکیل شده است:

  • پاکسازی: شستن صورت با شوینده مناسب
  • متعادل‌سازی: تنظیم PH پوست به کمک تونر
  • مرطوب‌کنندگی: توسط آبرسان و مرطوب‌کننده

پاکسازی؛ اصلی ترین مرحله روتین پوستی

روتین پوستی پاکسازی صورتمهم‌ترین مرحله در روتین پوستی، پاک کردن صورت از تمام آلودگی‌ها، گرد و غبارها، چربی‌های اضافه، مواد آرایشی و … است. نشستن صورت موجب تجمع باکتری‌ها، ویروس‌ها، چربی‌ و سلول‌های مرده بر روی پوست می‌شود و در نهایت بسته شدن منافذ و ایجاد لکه و جوش را به ارمغان می‌آورد!

برای این کار ابتدا لازم است مواد آرایشی را به کمک میسلار واتر، شیر پاک ‌کن و یا دوفازی‌های پاک کننده پاک کنیم و بعد از آن پوست صورت را توسط شوینده مناسب بشوییم. به این کار تکنیک دابل کلینزینگ یا شست‌وشوی دو مرحله ای نیز می‌گویند.

برای انتخاب شوینده لازم است به جنس پوستتان دقت کنید و دقیقا بر مبنای آن شوینده مناسب را انتخاب کنید. استفاده از خدمات مشاوره رایگان پوستی قبل از خرید شوینده های پوست صورت، یکی از مواردی است که کمک می کند تا در هنگام خرید محصولات پوستی، دقت کافی را به کار ببندید.

برای شستن صورت با شوینده مناسب ابتدا دست‌های خود را با صابون بشویید. سپس شوینده صورت را به مدت 45 ثانیه به آرامی بر روی صورت ماساژ دهید. سعی کنید از این زمان تجاوز نکنید.

متعا‌دل‌سازی؛ گام هایی برای پیشگیری از مشکلات پوستی

PH طبیعی پوست انسان اسیدی است و بدین طریق می‌تواند با باکتری‌ها و رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و بسیار ضروری است که این تعادل پوست از بین نرود. پس از آن‌که پوست توسط شوینده‌ها تمیز می‌شود، PH آن به سمت قلیایی شدن می‌رود و لازم است تا این به‌هم ریختگی تعادل توسط تونر اصلاح شود.

فقط یکی از دلایل به هم خوردگی تعادل پوست استفاده از شوینده است و موارد دیگر همچون آرایش کردن، آلودگی هوا، برخی از غذاها، استفاده از محصولات ضدجوش، قرار گرفتن در معرض آفتاب و … سبب به هم خوردگی PH پوست صورت می‌شود. بنابراین لازم است تا این عدم تعادل توسط تونرها اصلاح گردد تا پوست به مسیر سلامتی خود بازگردد.

تونرها هرگز مسئول پاک کردن بقایای آلودگی از پوست صورت نیستند و این تفکر کمی قدیمی شده است. تونرها برای تنظیم PH پوست طراحی شده اند و می‌توانند در کنار این موضوع، خواص دیگری داشته باشند؛ مانند: کنترل چربی، آبرسانی، لایه برداری ملایم و…

مرطوب‌کنندگی پوست

مرطوب کننده در روتین پوستیبه طور عادی پوست ما دائما در حال از دست دادن رطوبت است. نورآفتاب، آب و هوا، شوینده‌ها، مواد آرایشی، استرس و… سبب کم شدن رطوبت پوست می‌شود.
پوستی که رطوبت نداشته باشه خسته و کدر می‌شود و زمینه ایجاد چروک پوستی برای آن به وجود می آید. پوستی که رطوبت نداشته باشه تعادلش را از دست می‌دهد و شروع به افزایش ترشح چربی می‌کند و این موضوع سبب کدری پوست و بروز انواع جوش می‌شود.
در پوست بدون رطوبت، قدرت تولید الاستین و کلاژن کاهش می‌یاید و همین امر سبب کاهش انعطاف پذیری پوست و پیر شدن پوست صورت می‌شود. بنابراین لازم است تا رطوبت پوست مرتبا تمدید شود. یکی از مهمترین نکات در روتین پوستی، توجه به مرطوب سازی پوست است

برای این کار باید از دو محصول پوستی آبرسان (Hydrator) و مرطوب‌کننده (moisturizer) استفاده کرد. آبرسان و مرطوب‌کننده معادل یک‌دیگر نیستند و متاسفانه در خیلی از مواقع حتی گاها در مجامع علمی این دو واژه هم‌معنی یک‌دیگر به کار می‌روند.

آبرسان‌ها یک سری مواد جاذب آب دارند مثل هیالورونیک اسید یا گلیسیرین و پروپیلن گلایکول و… و از این طریق آب پوست را تامین می‌کنند. اما مرطوب کننده‌ها ترکیبات سدکننده و نرم‌کننده دارند و رطوبت پوست را داخل لایه های زیرین پوست قفل می‌کنند. بنابراین آبرسان و مرطوب کننده مکمل همدیگر هستند.

بد نیست همینجا به چند نکته مهم در مورد آبرسان و مرطوب کننده اشاره کنیم:

  • بعد از شستن صورت از آبرسان و مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • بعد از حمام از آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید.
  • در شب‌ها می‌تونید استفاده از کرم‌های شب یا ماسک‌های شب را جایگزین آبرسان و مرطوب‌کننده کنید.
  • اگر پوستتان چرب است از آبرسان و مرطوب‌کننده دوری نکنید. این محصول برای پوست شما نیز ضروری است فقط دقت کنید از محصولات فاقد چربی استفاده کنید.
  • قبل از آرایش کردن برای کاهش ضرر آن به پوست از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به سه جزء ضروری روتین روزانه و شبانه پرداختیم و باید بگوییم که این تمام ماجرا نیست!

روتین‌ها علاوه بر این‌که قسمت روزانه و شبانه دارند باید بر اساس جنس پوست و مشکلاتی که دارند انتخاب شوند و به طور کلی به چند دسته روتین پوست‌های نرمال، روتین پوست‌های مستعد آکنه‌، روتین پوست‌های خشک، روتین پوست‌های لکه دار، روتین پوست‌های مختلط و خشک، روتین پوست‌های حساس و … تقسیم می‌شوند.

در مطالب تخصصی به توضیحاتی در مورد روتین روزانه و شبانه پرداخته ایم.

شما بگویید، آیا از روتین های مراقبت پوستی استفاده می کنید؟ چقدر این روتین ها را موثر می دانید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.