مراقب پوستی

بهترین روتین پوست مختلط و چرب

روتین پوست مختلط و چرب

ضرورت مراقبت از پوست صورت بر کسی پنهان نیست و بهترین راه برای داشتن پوست سالم و یکدست، داشتن یک برنامه منظم روزانه برای مراقبت از پوست است که به روتین پوستی معروف است.

هدف از انجام دادن روتین پوستی حفظ سلامتی و رفع مشکلات پوست است. پوست مختلط و چرب مستعد ایجاد آکنه، بزرگ شدن منافذ، ترشح زیاد چربی و برق افتادن بر روی صورت است. پس روتینی مناسب است که این مشکلات را حل کند و کمک کند تا لکه‌های ناشی از آکنه کمرنگ شده و جای جوش‌ها رفع شوند.

با انجام روتین پوستی درست در روز و شب می‌توان این مشکلات را مهار کرد و پوست شاداب و سالمی داشت.

مرحله اول روتین پوست مختلط و چرب: تمیز کردن پوست در روز و شب

در این مرحله لازم است هم صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب و هم شب‌ها قبل از خواب، پوست صورت با شوینده مناسب شسته بشود.

شاید برخی فکر کنند همین که شب قبل از خواب پوستشان را با شوینده تمیز کنند کافیست اما از آن‌جایی که پوست چرب در طول شب به ترشح چربی پرداخته است این فرضیه برای پوست چرب منتفی است و لازم است صبح‌ها نیز پوستشان را با شوینده مناسب شسته و با این کار سبوم اضافه و سلول‌های مرده پوست را حذف کنند. شوینده‌هایی که حاوی سالیسیلیک اسید باشند گزینه مناسبی برای پوست‌های مختلط و چرب مستعد آکنه هستند. این ماده فعال قدرت نفوذ به درون آکنه دارد و می‌تواند آن را از درون متلاشی کند.

نکته: اگر از لوازم آرایشی استفاده می‌کنید حتما شب‌ها قبل از زدن شوینده از محصولات مناسب پاک کننده مواد آرایشی استفاده کنید و از پاک شدن مواد آرایشی از روی پوست صورت خود مطمئن شوید سپس به استفاده از شوینده مبادرت کنید.

مرحله دوم: اسکراب

این مرحله پس از شستن صورت است و معمولا در روتین شبانه است و برای پوست‌های مختلط و چرب دو تا سه بار در هفته تجویز می‌شود، مقداری از اسکراب را با دست به آرامی بر روی پوست ماساژ دهید و سپس آب‌کشی کنید. اسکراب به معنی لایه‌برداری فیزیکی از پوست صورت است و این کار با موادی انجام می‌شود که دانه‌های ریز اما زبری دارد و با ماساژ دادن آن به صورت موجب تمیز شدن منافذ پوستی و حذف سلول‌های مرده می‌شود و پوست را آماده جذب مواد مغذی میکند و تاثیر خوبی در بهبود جوش‌های سرسیاه و زیرپوستی دارد. اسکراب در نهایت پوست را صاف و روشن می‌کند و ناهمواری‌های آن را از بین می‌برد.

نکته: افرای که دارای جوش فعال هستند از اسکراب کردن خودداری کنند.

مرحله سوم: استفاده از تونر

تونرها محصولاتی هستند که پس از شست و شوی صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر متعادل کردن PH پوست می‌توانند فوائد دیگری به پوست برسانند.

استفاده از تونر برای پوست چرب و مختلط دو بار در روز یک بار در وعده روتین روزانه و یک بار در وعده روتین شبانه توصیه می‌شود. برای پوست‌های مختلط و چرب استفاده از تونرهایی که لایه برداری ملایمی دارند توصیه می‌شود. لایه بردارهای ملایم مثل مواد حاوی سالیسیلیک اسید، گلایکولیک اسید و لاکتیک اسید. این مواد می‌توانند منافذ پوست چرب و مختلط را به خوبی تمیز کنند و ترشح چربی صورت را کنترل می‌کنند و باعث گرفتن برق صورت می‌شوند.

نکته: از تونرهای حاوی الکل اجنتاب کنید. این تونرها سبب خشک شدن صورت می‌شوند و با این کار پوست چرب را بیشتر از قبل وادار به ترشح چربی می‌کنند همین موضوع باعث می‌شود تا پوست دچار گرفتگی منافذ و جوش بشود.

مرحله چهارم: استفاده از محصولات درمانی

این مرحله دقیقا مرتبط با مشکلی است که پوست چرب یا مختلط با آن درگیر است. برای مثال اگر پوستی درگیر جوش است می‌تواند از سرم‌های حاوی بنزوئیل پروکساید استفاده کند و یا اگر از دهیدراته بودن رنج می‌برد باید از سرم‎های حاوی هیالورونیک اسید استفاده کند. به طوری کلی استفاده کردن از سرم‌هایی که حاوی اسیدهای گروه آ یا ب (AHA ,BHA) هستند موجب کنترل چربی صورت و کوچک شدن منافذ پوستی می‌شوند. یک پیشنهاد عالی برای روتین شبانه پوست‌های چرب استفاده از سرم‌های رتینول دار است. رتینول از مشتقات ویتامین آ است و باعث کوچک شدن منافذ و سفتی پوست می‌شود.

این که چه سرمی را در روز و چه سرمی را در شب بزنیم کاملا بستگی به نوع سرم و مشخصات آن دارد و برای انتخاب بهتر از کارشناسان پوستی در لوک‌پرفکت کمک بگیرید.

نکته: درصورتی که تونر پوست چرب حاوی اسید باشد، استفاده از اسید در سرم‌های پوستی باید با مشورت کارشناس پوستی انجام گیرد.

مرحله پنجم: کرم دور چشم

انتخاب کرم دور چشم نیز بر اساس نیاز پوست دورچشم و سن و سال است و به مشخصات پوست صورت مرتبط نمی‌باشد. برخی از کرم‌های دورچشم مخصوص رفع سیاهی برخی مخصوص رفع گودی و یا رفع چین و چروک هستند.

اندازه یک نخود برای هر دو چشم کافی است. با انگشت چهارم (انگشت حلقه) مقدار  برداشته از کرم را تقسیم بر دو کرده و به آرامی بر زیر چشم و اطراف آن مالش دهید.

مرحله ششم روتین پوست مختلط و چرب: آبرسانی و مرطوب کنندگی

پوست چرب و مختلط نیز به آبرسان و مرطوب‌کننده احتیاج دارند و باید این عملیات دو بار در روز یک بار در هنگام روتین روزانه و یک بار در روتین شبانه تکرار شود. هرگز با این تفکر قدیمی که پوست مختلط و چرب احتیاجی به مرطوب کننده ندارد به پوستتان جفا نکنید.

نکته: آبرسان و مرطوب کننده پوست چرب باید فاقد چربی باشد. روی جعبه محصولات فاقد چربی، عبارت OIL FREE نوشته شده است.

آبرسان و مرطوب‌کننده پوست مختلط و چرب باید زودجذب و با پایه آبی باشد و به هیچ عنوان سبب بستن منافذ و یا ایجاد جوش نشود.

نکته: کرم‌هایی که تحت عنوان کرم روز یا کرم شب در بازار ارائه می‌شوند همان مرطوب کننده ای است که علاوه بر خواص مرطوب‌کنندگی دارای مزایای دیگری نیز می‌باشد و برای پوست مختلط و چرب در صورت فاق چربی بودن مفید و موثر است.

مرحله هفتم: استفاده از ضدآفتاب در روتین روزانه

پوست مختلط و چرب بهتر است از ضدآفتاب‌های فیزیکی استفاده کند. ضدآفتاب مخصوص پوست چرب نباید روغنی و سنگین باشد و بهتر است زودجذب و حاوی آنتی اکسیدان باشد و اثرنهایی مات داشته باشد. خوب است ضدآفتابی برای پوست مختلط و چرب استفاده شود که دارای زینک اکساید، ویتامین سی و کافئین باشد.

برای محافظت صحیح از پوست صورت و گردن لازم است دو و نیم بند انگشت از کرم ضدآفتاب را به خوبی بر پوست پخش کنید.

نکات مهم مربوط به روتین پوست مختلط و چرب

  • استفاده دو تا سه مرتبه در هفته از ماسک‌های کنترل چربی همانند ماسک خاک رس، ماسک ذغال و …
  • استفاده از محصولات موضعی خشک کننده جوش همانند پمادهای اورژانسی یا روغن‌ درخت چای و …
  • استفاده از کاغذهای جاذب چربی (blotting papers) در طول روز، این کاغذها کمک می‌کنند تا بتوانیم به راحتی چربی اضافه صورت را بدون شست و شو در طول روز از پوست بگیریم. برای این‌کار کافی است کاغذ را بر روی پوست صورت گذاشته و کمی صبر کنیم سپس مشاهده می‌کنیم که چربی اضافه جذب کاغذ شده است.
  • شستن صورت بعد از ورزش کردن، این کار باعث حذف چربی‌های اضافه و کثیفی‌ها از پوست صورت می‌شود.
  • اجتناب کردن از خرید محصولاتی که حاوی الکل، وازلین، شی باتر و کره کاکائو هستند.
  • تهیه کردن محصولاتی که کاملا فاقد چربی هستند و بر پایه آب ساخته شده اند.
  • اجتناب از فشار دادن جوش‌های فعال یا خالی کردن آن‌ها توسط دست و در شرایط غیر استاندارد
  • استفاده از روغن‌های پوستی همانند روغن رزهیپ: این روغن‌ها سرشار از لینولنیک اسید هستند. زمانی که این اسید چرب در پوست کاهش می‌باید سبب غلیظ شدن سبوم پوست می‌شود و ایجاد جوش می‌کند بنابراین استفاده موضعی از روغن‌هایی که حاوی لینولنیک اسید هستند از ایجاد جوش جلوگیری کرده و کمک بسیاری به تنظیم چربی صورت و نرمی آن می‌کنند.

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین نکات برای مراقبت از پوست مختلط و چرب را در احتیار شما قرار دهیم. این مقاله حاوی جدیدترین و علمی‌ترین مباحث روز برای مراقبت از پوست مختلط و چرب هم در هنگام روز و هم در هنگام شب است.

1 نظر در “بهترین روتین پوست مختلط و چرب

  1. 989155858806 گفت:

    عالی بود، ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.