مراقب پوستی

تفاوت ضد آفتاب شیمیایی و فیزیکی چیست؟

انواع ضد آفتاب فیزیکی شیمیایی

ضرورت استفاده از ضد آفتاب بر کسی پوشیده نیست. نور ماورا بنفش خورشید بزرگترین دشمن سلامتی پوست انسان است. اشعه ماورا بنفش خورشید قدرت نفوذ تا لایه های درونی پوست صورت را دارد و علاوه بر خشک کردن پوست، سبب افزایش ریسک ابتلا به سرطان پوست و پیری زودرس و تیره شدن صورت می‌شود.

بنابراین محافظت از پوست در برابر این اشعه در همه حال و در همه روزها و ساعات روز بسیار ضروری است. یکی از موثرترین روش‌ها برای محافظت از پوست در برابر خطرات و مضرات نور خورشید استفاده از محصولات پوستی ضد آفتاب است.

خیلی از افراد تجربه خوشایندی در استفاده از ضدآفتاب ندارند و معتقدند با استفاده از این کرم پوستشان خسته و سنگین شده است و یا کرم‌های ضد آفتاب موجب بروز حساسیت یا خارش و جوش شده است. برخی شکایت می‌کنند که این کرم‌ها رد سفیدی روی پوستشان به جا می‌گذارد و ظاهرشان را نامرتب کرده است.

 حال بدترین راه حل کنار گذاشتن ضد آفتاب است؛ چرا که وقتی با پوستی بدون پوشش در معرض نور آفتاب باشیم چیزی جز پیری زودرس پوست، کدری و تیرگی عایدمان نمی‌شود. برای حل کردن این قبیل مشکلات بهترین کار سرک کشیدن در اجزای سازنده هر محصول است. البته این کار کمی تخصصی بوده و ممکن است خارج از حوصله مصرف کننده باشد.

ما در این مقاله به شما کمک کنیم تا کرمی را انتخاب کنید که بیشترین سازگاری را با پوست شما داشته باشد و نه تنها سبب آزار پوست شما نشود بلکه به خوبی از پوست در برابر اشعه خطرناک آفتاب مراقبت کند و دراز مدت سبب سلامتی و جوانی پوست شما بشود. برای رسیدن به این امر لازم است کمی در مورد نحوه عملکرد ضدآفتاب‌ها بدانید.

ضد آفتاب‌ها به طوری کلی با دو روش از پوست در برابر آفتاب مراقبت می‌کنند و تفاوت اصلی آن‌ها در اجزای سازنده آن‌هاست. با دانستن تفاوت‌های این دو نوع ضدآفتاب، مزایا و معایبشان، نحوه عملکرد و اثراتی که بر پوست می‌گذراند می‌توانید بهترین انتخاب را در هنگام خرید ضد آفتاب داشته باشید.

مکانیسم های مختلف ضد آفتاب

تنوع ضد آفتاب خریدضدآفتاب ها با دو مکانیسم متفاوت سعی در دفع خطرات آفتاب می‌کنند:

  • نوع اول: ضد آفتاب‌های فیزیکی

این مدل ضد آفتاب‌ها همانند یک سپر از نفوذ آفتاب به پوست جلوگیری می‌کنند و باعث منعکس شدن آن به محیط می‌شوند.

  • نوع دوم: ضد آفتاب‌های شیمیایی

در این مدل ضد آفتاب با جذب اشعه فرابنفش و تبدیل آن به گرما، اثر آن را غیرفعال می‌کنند.

ضدآفتاب فیزیکی

خرید ضد آفتاب فیزیکیضد آفتاب‌های فیزیکی یا مینرال، فیلترهای معدنی دارند. در این مدل ضد آفتاب‌ها فیلترهای آلی وجود نداشته و معمولا حاوی زینک اکساید یا تیتانیوم دی اکساید هستند.

مزایای ضد آفتاب فیزیکی

  • نوع فیزیکی ضد آفتاب، به درون پوست نفوذ نمی‌کند؛ بنابراین موجب بروز حساسیت یا آلرژی نمی‌شود.
  • انواع ضد آفتاب های فیزیکی محافظت وسیع الطیفی دارند و معمولا در برابر هر دو اشعه ماوربنفش A و B مقاوم هستند.
  • ضد آفتاب‌های فیزیکی کمتر موجب مسدود شدن منافذ پوست می‌شوند و به همین دلیل برای کسانی که پوست‌های چرب، مختلط و مستعد جوش دارند ایده آل است.
  • این ضدآفتاب‌ها چون جذب ندارند به محض استفاده از پوست در برابر نور خورشید مراقبت می‌کنند و لازم نیست که 20 دقیقه قبل از در معرض آفتاب بودن از آن‌ها استفاده شود.
  • ضد آفتاب‎‌های فیزیکی برای کودکان و مادران باردار و شیرده ایمن هستند.

معایب ضد آفتاب فیزیکی

  • ضد آفتاب‌های دقیقا همان‌هایی هستند که رد سفیدی مشخصی بر جای می‌گذارند؛ علی الخصوص اگر پوست سبزه باشد.
  • این کرم‌ها چون جذب نمی‌شوند به سادگی پاک می‌شوند. برای همین لایه ضخیمی از این ضدآفتاب برای مراقبت در برابر نور خورشید لازم است. همچنین این موضوع اجازه نمی‌دهد تا کرم پودر و مواد آرایشی به خوبی بر صورت بخوابد.
  • نحوه شستن ضد آفتاب فیزیکی مهم است و لازم است حتما با شوینده مناسب پوست، پاک بشود.
  • ضدآفتاب فیزیکی بر روی صورت احساس سنگینی کمی ایجاد می‌کند. البته کاملا قابل تحمل است و احساس سنگینی آن مثل کرم ‌پودرهای بی‌کیفیت نیست.
  • این ضدآفتاب‌ها معمولا قیمت‌های بالاتری دارند و دسترسی به آن‌ها مشکل‌تر است.

نتیجه گیری کلی: ضدآفتاب‌های فیزیکی برای پوست‌های حساس، مستعد جوش و مادران باردار و شیرده و کودکان مناسب است.

ضدآفتاب شیمیایی

خرید ضد آفتاب شیمیاییضدآفتاب‌های شیمیایی حاوی فیلترهای آلی یا ارگانیک هستند، جذب پوست شده و موجب تبدیل اشعه فرابنفش به گرما می‌شوند. ترکیبات اصلی این ضدآفتاب‌ها اکسی بنزون، آووبنزون و اکتریلین و … هستند.

معروف ترین فیلترهای ارگانیک:

Oxybenzone, Avobenzone, Octisalate, Octocrylene, Homosalate, Octinoxate

مزایا ضد آفتاب شیمیایی

  • ضدآفتاب‌های شیمیایی بر روی صورت سبک‌تر از ضدآفتاب‌های فیزیکی هستند.
  • این کرم ها می‌تواند خواص ضدآبی داشته باشند.
  • آرایش کردن بر روی این ضد آفتاب‌ها ممکن است و کرم‌پودر و دیگر مواد آرایشی بر روی صورت به خوبی می‌خوابد.
  • رد سفیدی از خود بر جای نمی‌گذارد.
  • شستن آن‌ها ساده است و با یک شوینده ملایم هم به خوبی پاک می‌شوند.
  • ضدآفتاب‌های شیمیایی معمولا در دسترس‌تر و ارزان قیمت‌تر هستند.

معایب ضد آفتاب شیمیایی

  • ضد آفتاب شیمیایی جذب پوست می‌شود و ریسک آلرژی و حساسیت دارد.
  • ترکیبات ضدآفتاب شیمیایی در برابر نور ناپایدارند و نسبت به ضد آفتاب فیزیکی نیاز است زودتر تمدید شوند.
  • این ضد آفتاب‌ها برای مراقبت از پوست در برابر نور آفتاب به حدودا 20 دقیقه زمان احتیاج دارند؛ بنابراین لازم است 20 دقیقه قبل از در معرض آفتاب بودن از این کرم‌ها استفاده شود.
  • اکثر ضدآفتاب‌های شیمیایی توانایی جذب اشعه فرابنفش A را ندارند؛ بنابراین در هنگام خرید این کرم های مراقبت از پوست در برابر اشعه خورشید، دقت کنید تا فیلتری مناسب جهت جذب اشعه فرابنفش A را داشته باشد.
  • ضد آفتاب‌های شیمیایی قابلیت جذب از طریق پوست و ورود به خون دارند و برای مادران باردار و شیرده اصلا مناسب نیستند. لوک‌پرفکت توصیه می‌کند هرگز از ضد آفتاب‌هایی که فیلترهای شیمیایی همچون اکسی بنزون، اکتینوکسات استفاده نکنید.
  • ضد آفتاب‌های شیمیایی قابلیت استفاده در دورچشم را ندارند.

نتیجه گیری کلی: می‌توان نتیجه گرفت ضد آفتاب‌های شیمیایی برای کسانی مناسب است که پوست‌های نرمال و غیرمستعد به جوش دارند، طرفدار میکاپ کردن بر روی ضدآفتاب هستند و مایل به استفاده از کرم‌هایی با خواص ضدآبی هستند.

چگونه تشخیص بدهیم که ضدآفتابمان فیزیکی یا شیمیایی است؟

مورد اطمینان ترین روش نگاه کردن به اجزای سازنده محصول است. اگر کرمی حاوی فیلترهایی چون زینک اکساید یا تیتانیوم دی اکساید بود، پس قطعا مینرال است و اگر کرمی حاوی فیلترهای همچون اکسی بنزون، آووبنزون و اکتریلین باشد پس شیمیایی یا ارگانیک محسوب می‌شود.

راهکار دیگر، اعتماد کردن به نوشته‌های روی جعبه ضدآفتاب است، معمولا بسیاری از کمپانی‌های تولید کننده نوع شیمیایی یا فیزیکی بودن ضدآفتاب را بر روی جعبه محصول قید می‌کنند.

سخن پایانی

اگر مدت‌هاست از ضدآفتاب زدن فاصله گرفته بودید و یا در هنگام داشتن پوشش ضدآفتاب احساس راحتی نمی‌کردید، امیدواریم که با خواندن این مقاله به تغییر احساس شما کمک کرده باشیم. اطلاعات موجود در این مقاله به شما کمک می‌کند تا کاملا یک انتخاب صحیح داشته باشید و در عین حال که از پوستتان در برابر اشعه بی‌رحم آفتاب مراقبت می‌کنید احساس خوبی هم داشته باشید.

مطالب مرتبط

1 نظر در “تفاوت ضد آفتاب شیمیایی و فیزیکی چیست؟

  1. م. علیزاده گفت:

    سلام
    ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیار گذاشتید.
    موفق باشید💐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.