مراقب پوستی

روتین شبانه مراقبت از پوست صورت؛ فرصت طلایی پوست برای سلامتی

برای داشتن همیشگی پوست صاف، یکدست و جوان لازم است تا یک برنامه منظم برای مراقبت از پوست صورت داشته باشیم و با مداومت به آن پوست سالم و زیبایی خواهیم داشت. در مقالات قبلی به معرفی مفهوم روتین پوستی و همچنین آشنایی با روتین روزانه پوست پرداخت شد که می تواند برای شما مفید باشد. در این مطلب اما به سراغ روتین شبانه مراقبت از پوست می رویم که اهمیت زیادی برای سلامت پوست و شادابی پوست دارد.

ضرورت روتین شبانه بیشتر از روزانه است؛ چرا که قرار است به مدت 8 ساعت پوست به بازسازی و ترمیم خود و دفع سموم در هنگام خواب بپردازد. برای این کار لازم است تا تمیز و عاری از هر گونه آلودگی باشد. همچنین با رساندن برخی از مواد ضروری به پوست در هنگام شب به سلامتی آن کمک ویژه‌ای می‌توان کرد.

علاوه بر آن در هنگام شب عوامل استرس زا، آلودگی هوا، نور آفتاب و … وجود ندارد و فرصت خوبی برای جذب سرم‌ها و کرم‌های درمانی است.

هنگام شب، زمانی که خواب چشمان ما را فراگرفته شستن صورت و انجام دادن روتین شبانه کمی سخت به نظر می‌رسد و اگر در این حالت فرد با پوست آلوده و همراه با کرم‌های آرایشی بخوابد، بیشترین ضربه را به سلامتی پوست خود زده است. این کار باعث ترشح بیش از حد چربی در طول شب و رفته رفته کدر شدن پوست، ایجاد جوش و باز شدن منافذ پوستی می‌شود.

بنابراین لازم است با یک برنامه منظم به مراقبت از پوستمان در هنگام شب بپردازیم. این همان روتین شبانه مراقبت از پوست است که می تواند معجزه ای برای حفظ زیبایی چهره ما باشد.

مراحل روتین شبانه مراقبت از پوست

همانطور که می دانید، روتین های پوستی از گام های مختلف تشکیل شده اند. اگر به درستی این مراحل طی شوند، می توانید به سلامت پوست خود کمک کنید. در ادامه به معرفی روندی که باید برای انجام روتین شبانه مراقبت از پوست انجام دهید پرداخته ایم.

قدم اول روتین شبانه: پاک کردن صورت از مواد آرایشی و چربی‌های اضافه

پاک کردن آرایش در روتین شبانهاین مرحله دقیقا راز داشتن یک پوست شفاف و یکدست است. برای این کار لازم است ابتدا آرایش چشمان و لب و ابروان را حذف کرده و سپس آرایش پوست صورت را پاک کنید.

وسایل مورد نیاز برای این کار می‌تواند موارد زیر باشد:

  • محلول‌های شیرپاک‌کن: برای کل صورت استفاده می‌شود.
  • روغن‌های پاک‌کننده: برای کل صورت استفاده می‌شود.
  • محلول دوفازی: برای پاک کردن آرایش‌های ضدآب یا حذف کردن مژه مصنوعی، پاک کردن ریمل، خط چشم، آرایش ابرو و لب استفاده می‌شود. از این محلول‌ها برای پاک کردن کرم‌پودر استفاده نمی‌کنند.
  • میسلار واتر یا آب پاک‌کننده: مخصوص پاک کردن کرم پودر و کانسیلر و یا آرایش چشم و لبی که ملایم باشد.
  • دستمال مرطوب یا وایپ

نکته: برای پاک کردن چشمانتان از مواد آرایشی هرگز به فشار متوسل نشوید و تمام این مراحل را با آرامش سپری کنید. برای این کار می‌توانید مقداری از محلول دوفازی را بر روی پد کتانی ریخته و بر روی چشمان خود قرار دهید. بدون وارد کردن ضربه حرکات دورانی انجام دهید و به مدت 20 ثانیه این کار را تکرار کنید.

 قدم دوم: استفاده از شوینده یا فیس واش

برای این کار لازم است شوینده مناسب جنس پوستتان را از قبل انتخاب کرده باشید و مقدار مورد نیاز را بر روی دست ریخته و اندکی ماساژ دهید تا پخش شود. سپس مواد آغشته به دستان را بر روی پوست تا 45 ثانیه بر روی صورت ماساژ دهید و در نهایت صورت را آبکشی کنید.

 قدم سوم: اسکراب یا لایه برداری صورت

اسکراب در روتین شبانه مراقبت از پوستاین مرحله از روتین شبانه مراقبت از پوست پس از شستن صورت است. مقداری از اسکراب را با دست به آرامی بر روی پوست ماساژ دهید و سپس آب‌کشی کنید.

اسکراب به معنی لایه‌برداری فیزیکی از پوست صورت است و این کار با موادی انجام می‌شود که دانه های ریز اما زبری دارند. با ماساژ دادن آن به صورت موجب تمیز شدن منافذ پوستی و حذف سلول‌های مرده می‌شود و پوست را آماده جذب مواد مغذی میکند. اسکراب تاثیر خوبی در بهبود جوش‌های سرسیاه و زیرپوستی دارد. اسکراب در نهایت پوست را صاف و روشن می‌کند و ناهمواری‌های آن را از بین می‌برد.

نکته مهم در مورد اسکراب این است که:

  • اسکراب کردن برای پوست‌های مختلط و چرب دو تا سه بار در هفته تجویز می شود.
  • اسکراب کردن برای پوست‌های خشک و حساس بهتر است یک بار در هفته انجام شود و حتما باید از محصولات مخصوص پوست خشک یا حساس استفاده شود.

فواید اسکراب کردن به حدی زیاد است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت اما لازم است هر محصولی متناسب با جنس پوست انتخاب شود تا نتیجه دلخواه را برعکس نکند!

لایه برداری نیز بیشتر به عملیات‌های شیمیایی گفته می‌شود و این کار معمولا با سرم‌های لایه برداری که حاوی موادی مثل لاکتیک اسید یا گلایکولیک اسید و… هستند انجام می‌شود. لازم است برای انجام آن طبق دستورالعمل خاص آن محصول عمل کنید.

به جای استفاده از اسکراب یا لایه بردار می‌توانید از ماسک‌های تمیزکننده همانند ماسک‌های خاک رس یا ذغال فعال و… استفاده کنید.

این کار را هفته ای دو یا سه مرتبه انجام دهید. فواید ماسک‌های پاک‌کننده بسیار مشابه به اسکراب است.

قدم چهارم: تونر

تونرها وظیفه متعادل سازی پوست صورت را دارند اما علاوه بر این کار قادرند بر اساس نوعشان فواید دیگری نیز به پوست برسانند. مثلا تونرهایی که مواد ضد لک دارند و یا تونرهایی که کنترل کننده چربی پوست هستند و… از این جمله هستند.

در روتین شبانه کافی است مقداری از تونر را بر روی پدکتانی زده و به آرامی به پوستتان بمالید سپس چند دقیقه‌ای صبر کنید تا خشک شود و به سراغ مرحله بعدی بروید.

نکته: اگر تونر شما حاوی اسیدهای لایه بردار است از زدن آن پس از لایه بردارهای شیمیایی اجتناب کنید.

قدم پنجم: استفاده از سرم‎های درمانی

سرم‌ها محصولاتی هستند که مولکول‌های کوچک و زودجذبی دارند و از تونرها غلیظ تر و از کرم‌ها رقیق ترند. سرم‌ها تنوع بسیار بالایی دارند و اصل تفاوت در روتین‌های پوستی ناشی از تفاوت در نوع سرم‌ها است.

سرم‌ها می‌توانند انواعی چون آبرسان، سفت‌کننده پوست، انواع شات‌های ویتامینی و… داشته باشند و بر اساس نیاز پوست انتخاب می‌شوند.

در یک روتین پوستی می‌توان چند نوع سرم پوستی داشت و با این کار فوائد زیادی به پوست رساند و آنچه مهم است عدم تداخل سرم‌های پوستی با یگدیگرند که در مقالات بعدی به آن‌ها می پردازیم.

روش مصرف سرم های درمانی در روتین شبانه مراقبت از پوست به این صورت است که چند قطره از سرم را بر روی پوست ریخته و به آرامی ماساژ ‌دهید و اجازه دهید جذب پوست شود.

قدم ششم: استفاده از کرم دور چشم

کرم دور چشم روتین شبانه مراقبت از پوستکرم دور چشم روز و شب می‌تواند مشابه یا متفاوت باشد اما در شب‌هنگام به دلیل فرصت خوب جذب مواد می‌توانید از کرم‌های دورچشم غنی‌تر یا حاوی رتینول استفاده کنید.

قدم هفتم: استفاده از کرم آبرسان و مرطوب کننده (یا کرم شب)

برای این‌کار ابتدا با یک کرم آبرسان پوست خود را آبرسانی کنید و سپس با یک کرم مرطوب کننده این رطوبت را بر پوست صورت قفل کنید.

نکته: کرم‌های شب می‌توانند جای‌گزین کرم‌های مرطوب‌کننده شوند. کرم‌های شب معمولا کرم‌هایی غنی و حاوی مواد ضدچروک هستند و در هنگام استفاده لازم است که بررسی شود با سرم‌های درمانی یا تونرها تداخلاتی نداشته باشد. برای این کار حتما با  یک کارشناس محصولات پوستی مشورت کنید.

تفاوت روتین شبانه مراقبت از پوست با روتین روزانه

تمرکز روتین روزانه بر آبرسانی و محافظت از پوست در برابر نورآفتاب است در حالی که تمرکز روتین شبانه بر بازسازی و درمان مشکلات پوستی است. همان‌طور که در این مقاله و مقاله قبلی خوانید چندین عناوین در هر دو روتین مشترک است و آن‌چه ایجاد تفاوت می‌کند انتخاب نوع سرم‌ها یا کرم‌های درمانی است.
برای مثال سرم مناسب برای استفاده در روز سرم ویتامین سی است و سرم مناسب برای استفاده در شب سرم رتینول است.

اگر در انتخاب محصولات در روتین روزانه یا شبانه اشتباه کنیم پوستمان را به دردسر انداخته ایم برای مثال اگر لایه برداری را در روز انجام دهیم و بعد از آن ضدآفتاب نزنیم پوست دچار لکه می‌شود.

اما هرگز دچار نگرانی نشوید کارشناسان ما در لوک‌پرفکت به شما کمک می‌کنند تا بهترین روتین پوستی را انتخاب کنید و از داشتن پوست سالم تا بی‌نهایت لذت ببرید.

دیدگاهی در مورد “روتین شبانه مراقبت از پوست صورت؛ فرصت طلایی پوست برای سلامتی

  1. 989155858806 گفت:

    واقعا عالی، هیچ جا اینقد دقیق و خوب ندیده بودم، بعضی ها انگار توو گفتن همین موارد بخیلن ولی اینجا خیلی خوباز رو مهربونی همه چیزو گفته بود، مرررسی

  2. بنفشه گفت:

    عالی بود مرسی لوک پرفکت های عزیزم با علم و تجربیات بالا

  3. فاطمه مصلحی پور گفت:

    سلام به سایت لوک پرفکت، من این مقاله را خواندم و خیلی لذت بردم از این که انقدر دقیق و کامل توضیح دادید سپاسگزارم و از این که مقاله ای که میخواندم پر از تبلیغات نبود احساس آرامش داشتم. لطفا باز هم از این دست مقالات منتشر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.