مراقب پوستی

چرا با وجود رسیدگی به پوستم همچنان پوست خوبی ندارم!

چرا با وجود رسیدگی به پوستم همچنان پوست خوبی ندارم!

آیا شما هم از جمله افرادی هستید که در حال مراقبت از پوستتانید اما هنوز از وضعیت کنونی رضایت ندارید؟ برخی از افراد مرتبا شکایت دارند که با وجود مصرف روتین های پوستی و حتی کرم های گران قیمت، پوست سالم و بدون عیبی ندارند. در این مقاله قرار است به دلایل این موضوع بپردازیم. بدیهی است شناخت دلایل به ما کمک می کند تا کوتاهی خود را در زمینه مراقبت از پوست بشناسیم و بتوانیم آنان را جبران کنیم.

کم صبری و عجله در گرفتن پاسخ

زمانی که رسیدگی به پوستمان را آغاز می کنیم ممکن است درگیر مشکلاتی همچون جوش؛ لکه، خشکی و … شده باشیم. باید بدانیم پوست بر خلاف تبلیغاتی که در رسانه های مختلف انجام می شود ارگانی دیر بازده است. دیر بازده به این معنی که سلول های پوست در جوانی حداقل 28 روز زمان می برد تا سیکل زندگیشان به پایان برسد و سلول جدید جایگزین شود. در بیماری هایی همچون جوش و لکه ممکن است چندین و چند لایه سلول پوستی درگیر باشند و انتظار کوتاه مدت چند هفته ای بسیار غیر منطقی و غیر علمی است. به طور متوسط حداقل زمان برای درمان جوش بین 2 تا 8 ماه و برای لکه های پوستی بین 2 تا 6 ماه است. 

همه رسیدگی به پوست، زدن کرم و لوسیون نیست!

چرا با وجود رسیدگی به پوستم همچنان پوست خوبی ندارم!

برخی از ماها در خرید محصولات پوستی و استفاده کردن آن بسیار مرتب و منظم رفتار میکنیم. البته این یک ویژگی بسیار خوب است اما همه ماجرا نیست. تحقیقات ثابت کرده است بخش اعظمی از سلامتی پوست به سبک زندگی ما بر می گردد. 

سه عامل تغذیه، استرس و هورمونهای تولید مثلی و تیروئیدی، کنترل سلامتی پوستمان را در بر گرفته اند. بگذارید بیشتر برایتان باز کنم. پوست ما دارای آناتومی خاصی است و از سه لایه اپیدرم، درم و هیپودرم تشکیل شده است. در لایه هیپودرم منبع عظیمی از رگ های خونی و عصب ها قرار گرفته است و مسئول کنترل شرایط پوست، پاسخدهی به محرک ها، تغذیه رسانی و … به لایه های دیگر پوست هستند. 

علاوه بر آن پوستمان به طور طبیعی میلیون ها فولیکول مو دارد که راه ارتباطی درون و بیرون پوست است. این فولیکول ها به صورت عمودی در لایه اپیدرم و درم قرار گرفته اند و اطرافشان پر از غدد چربی و عرق است. زمانی که ما دچار استرس می شویم و یا تغذیه نامناسبی داریم بدنمان شروع به ترشح هورمون هایی همچون انسولین می کند این انسولین به طور غیر مستقیم هورمون های دیگری را فعال میکند. این هورمون ها از طریق خون به لایه هیپودرم پوست می رسند و فرمانهایی می دهند که مستقیما غدد چربی موجود در پوست را تحت تاثیر قرار میدهد. با فعال شدن غدد چربی در پوست، این غدد شروع به ترشح هر چه بیشتر چربی کرده و سبب ایجاد جوش، کدری و خستگی چهره می شوند. در ادامه به ارائه راه حل می پردازیم.

راه حل اول: داشتن رژیم غذایی سالم

برای داشتن پوستی سالم لازم است تغذیه خود را کنترل کنیم و از خوردن مواد غذایی محرک غدد چربی همچون فست فودها، شیرینی جات، لبنیات، گوشت قرمز زیاد و … تا جای امکان پرهیز کنیم. پیشنهاد ما در پیش گرفتن رژیم غذایی مدیترانه ای است که برای پنجمین سال متوالی به عنوان بهترین رژیم غذایی در سال 2022 انتخاب شده و رتبه اول را کسب نموده است. این رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا3، سالاد، سبزیجات برگدار و ماهی است. افرادی که شروع به رعایت تغذیه خود کرده اند به طور واضحی اثر آن را بر زیبایی پوستشان دیده اند و این موضوع امری اثبات شده است.

راه حل دوم: کنترل اضطراب

کنترل استرس نقش مهمی در سلامتی پوستمان دارد. زمانی که مغز ما پیام استرس را دریافت می کند غده آدرنال شروع به ترشح هورمون کورتیزول میکند. به همراه هورمون کورتیزول مقداری هورمون تستسترون( هورمونی مردانه) نیز ترشح می شود و برای بانوان باعث افزایش تولید چربی از غدد چربی صورت و ایجاد جوش می شود. واضح است که انسان امروز در محیطی پر استرس و تنش آور زندگی می کند و بخشی از آن برای رشد و پیشرفت لازم است. اما بخش زیادی از این استرس با تغییر سبک زندگی، تغییر نگاه به دنیا، مدیتیشن و راز و نیاز با خالق و … قابل کنترل است. کافیست بخواهیم و اجرا کنیم و در این حالت به سلامتی پوستمان نیز خدمت بزرگی کرده ایم.

 درست اجرا نکردن روتین پوستی

چرا با وجود رسیدگی به پوستم همچنان پوست خوبی ندارم!

روتین پوستی یعنی یک روال همیشگی و مرتب برای رسیدگی به پوست. روتین پوستی دارای یک ترتیب خاصی است و به فراخور مشکلات پوستی می تواند مفصل تر یا ساده تر اجرا شود. به طور کلی ترتیب روتین پوستی از قرار زیر است.

روتین پوستی روزانه:

شوینده
تونر(اختیاری)
ویتامین سی
آبرسان
ضدآفتاب

روتین پوستی شبانه:

شوینده
تونر(اختیاری)
آبرسان
کرم درمانی خاص
مرطوب کننده

برخی از افراد در انجام روتین پوستی دقت کافی ندارند. مثلا ترتیب را رعایت نمیکنند و یا به زدن محصولات به طور مرتب و دو وعده در روز اهتمام خاصی ندارند و هر از چند گاهی روتین را اجرا میکنند. این عوامل باعث می شود روتین و محصولات اثر واقعی خود را نگذراند و نتوانند تمام توانشان را برای پوست اجرا کنند.

 انتخاب روتین پوستی غلط

منشا این موضوع به شناخت غلط جنس پوست بر می گردد. برخی از افراد جنس پوستشان را درست نمی شناسند و بر سر همین موضوع محصولات غلطی میخرند و استفاده می کنند. شناخت جنس پوست بر خلاف آنچه مردم می پندارند اصلا موضوع ساده ای نیست و لازم است کارشناس پوستی در مورد آن نظر دهد. برای مثال ما نوعی استعداد منفی در پوستمان به عنوان دهیدراتگی داریم. دهیدراتگی یعنی پوست بسیار کم آب می شود و علائم آن بسیار شبیه به پوست خشک است. اما این دهیدراتگی ممکن است در پوست چرب اتفاق افتاده باشد. اگر فردی به اشتباه پوست دهیدراته خود را خشک تشخیص دهد و محصولات پوست خشک را بخرد دچار دردسر بزرگی شده است. محصولات پوست چرب غنی از مواد رطوبت رسان و گاها چربی مانند هستند و باعث گرفتگی منافذ پوست چرب و ایجاد جوش می شوند. بنابراین اگر در حال مراقبت از پوستتان هستید و نتیجه مطلوب را نمیگیرید پیشنهاد میکنم نسبت به شناخت جنس پوستتان مجددا اقدام کنید.

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردیم بارزترین و رایج ترین عواملی که رسیدگی به پوستمان جواب نمی دهد را بیان کنیم. قطعا عوامل این موضوع به همین چند مورد محدود نمی شود و دارای گستره بزرگتری است. با این حال امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد و مشتاقانه منتظر نظرات و سوالات شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.